برای رسم تابع دستور های متنوعی وجود دارد که به فراخور نیاز خود می توانیم از آن ها استفاده کنیم.ابتدا رسم تابع تک متغیر را توضیح می دهیم.
ابتدا باید متغیر تابع را برای متلب تعریف کنیم و حدود آن را مشخص کنیم.برای مثال می خواهیم نمودار y=sin(x) را رسم کنیم.پس از دستور زیر استفاده می کنیم.

 

x=linspace(x1,x2,n)

X1:حد پایین
X2:حد بالا
n:دقت رسم

 

سپس تابع را تعریف می کنیم و پس از تعریف تابع،با دستور زیر تابع را رسم می کنیم.
 

plot(x,y)


اکنون تابع دو متغیره f=sin(x)*cos(y) را رسم می کنیم.در ابتدا طبق بالا متغیر ها را تعریف می کنیم.باید دقت کرد که علاوه بر تعریف متغیر x باید متغیر y را هم تعریف کنیم.سپس باید از دستور زیر استفاده کنیم که این دستور دستگاه مختصات سه بعدی را به واحد هایی تبدیل می کنند.
 

[x,y]=meshgrid(x,y)
 

سپس با دستور زیر تابع را رسم می کنیم.
 

surf(x,y,f)
 


درنهایت تابع r=sin (theta) را رسم می کنیم.ابتدا متغیر را تعریف می کنیم.که روند آن مثل بالاست،با این تفاوت که حدود متغیر را باید با pi تعیین کنیم.مثلا تعیین می کنیم که تابع بین بازه ی صفر تا 2*pi رسم شود.سپس تابع را تعریف می کنیم و در نهایت با دستور زیر آن را رسم می کنیم.
 

polar(theta,r)



امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.شما می توانید m   فایل مربوط به این آموزش را از زیر دانلود کنید.پس از دانلود فایل را در دایرکتوری اصلی متلب کپی و اجرا کنید.اگر سوالی داشتید می توانید در صفحه ی (تماس با من) با من تماس بگیرید.

 

دانلود فایل پروژه
حجم: 330 بایت